پیام نوروزی و پیروزی عبداله اوجالان
 م . ر ا د م . ر ا د

در ایام نوروز تمامی خبر گزاریهای جهان از توافق بین حکومت ترکیه با عبداله اوجالان رهبر حزب کارگران ترکیه در مورد چگونگی اداره منطقه کردستان ترکیه  ، پایان جنگی که بیش از سه دهه ادامه دارد وسرانجام فعالیت علنی این تشکیلات بدون سلاح در خاک ترکیه خبر دادند . طی سالهای گذشته در ایام نوروز صدها هزار نفر از مردم کرد ترکیه با عکسهای اوجالان رفراندوم چند باره ای را در مورد سرنوشت منطقه کردستان رقم زدند که امسال در اوج خود قرار گرفت و حکومت ترکیه و سیاستمداران آن سر انجام واقعیت را پذیرفتند که با ادامه جنگ نمیتوانند خلق کرد را از حق و حقوق اولیه خود محروم کنند .

طی ماه های گذشته دولت ترکیه دریافت که در خاک این کشور و در زندانهای آن شخصیتی  را زندانی کرده است که عمیقا در قلب مردم کردستان جای دارد وخلق بزرگی را پشت سر خود بسیج کرده است  نیرویی که فقط اوجالان قادر به کنترل آن است  . مذاکرات پی در پی سران مسئولان حکومت ترکیه که حتی حاضر نبودند بپذیرند اساسا کردستانی در کشور وجود دارد که دارای فرهنگ ، سنت ،  زبان مادری ، تاریخ تمدن ، بافت اجتماعی اقتصادی ، جغرافیای مسکونی واز همه مهمتر تشکیلاتی بنام حزب کارگران کردستان با رهبری که برای مشروعیت بخشیدن به خواستهای آنها زمینه بکرسی نشاندن در خواستهای خود را دارد .

مسئولان ترکیه بطور متمرکز طی ماه های گذشته در زندان امرانی که از سال 1999 اوجالان را در آن زندانی کرده اند بر سر چگونگی همکاری ترکها و کردها بمذاکره نشسته اند که نتیجه آن اصلاح قانون اساسی این کشور ، حذف ترک بودن همه احاد مردم این کشور ، خود مختاری و خود گردانی منطقه کردستان ترکیه ، تدوین قانون اساسی و برسمیت شناختن این حقوق و زبان مادری کردی در چهار چوب تمامیت ارضی کشور بود .

 این توافقات در روز عید و در مراسم بزرگی که صدها هزار نفر در دیار بکر و در سراسر منطقه کرد نشین ترکیه ،عراق  ، سوریه و در سر تاسر جهان با پرچم پ کا کا با عکسهای اوجالان  حضور داشتند قرائت شد و پیام نوروزی و پیروزی اوجالان را مردم برای  صلح و دوستی و همکاری خلقهای این کشور جشن گرفتند اوجالان پیام صلح خود را با پشتوانه همین توده های مردم و زحمتکش ترکیه که رهبری اورا مدتهاست برسمیت شناخته اند و به او مشروعیت ویژه ای داده اند مورد تایید قرار دادند  و نشان داند که اوهمان ماندلای ترکیه است که خواهان رسیدن بحق و حقوق خلقی است که از زمان حاکمیت امپراتوری عثمانی هر گز برسمیت شناخته نشده بود.

 این پیام شادی و پیروزی موضع مردم کرد و رهبران آنرا که بیش از سه دهه در تلاش بودند تا بدولتهای نظامی این کشور بفهمانند که میشود با همزیستی مسالمت آمیز خلقهای این کشور در کنار همدیگر بزندگی سا زنده برای آینده ای بهتر ادامه دهند .

 اوجالان  که بین کردهای جهان به آپو پدر کردها معروف است فعالیت سیاسی خود را از سال 1978 با تاسیس حزب کارگران کردستان آغاز کرد  در4 آوریل  سال 1948 در دهکده اومرالی (Ömerli, Şanlıurfa Türkei) متولد شد و تحصیلات خود را در دانشگاه آنکارا در رشته اقتصاد سیاسی در سال 1970 شروع کرد و در سال 1978 به پایان رساند . آپو در سال 1999 توسط پلیس مخفی آمرکا ، اسرائیل در کنیا دستگر و تحویل سازمان امنیت ترکیه میت داده شد و از آن تاریخ تا بحال در زندان امرالی بسر میبرد .

 اوجالان در ابتدا تحت عنوان رهبر تروریستهای ترکیه و کردها به اعدام محکوم شد ولی بسرعت با موج تظاهرات صدها هزار نفری داخلی و خارجی حتی در شهرهای کردستان ایران از جمله سسنندج  با فشار از طرف توده های کرد سراسر جهان مجبور شد در سال    2002حکم را تعدیل وبه حبس ابد کاهش دهد و اوجالان را بعنوان گروگان در زندان نگه دارد تا هر موقع شرایط برای حکومت ترکیه و مبارزان کرد وزنه بنفع کردها چربید از وی استفاده سیاسی کند . با جنگ سوریه که در پی اشغال عراق در حدود دوسال پیش شروع شد حکومت ترکیه دریافت که خودمحتاری کردستان ترکیه حتی تشکیل کشوری بنام کردستان بسیار نزدیک و اجتناب ناپذیر است این بود که مذاکره را علنی کرد و پذیرفت که در روند سیاسی و تصمیم گیری کشور کردها که بیش از 25% مردم این کشور را تشکیل میدهند شرکت کنند  .

اوجالان که در رشته اقتصاد سیاسی تحصیل میکرد از همان اوایل  دانشجویی که همزمان بود با اوج جنبشهای جهانی ضد امپریالیستی با تفکرات چپ آشنا شد که تاثیر غیر قابل انکاری در سرنوشت او و آینده مردم کرد داشت . اوجالان از همان ابتدا مبنی را بر احترام مطلق به توده ها و خواستهای آنها گذاشت و بجای تئوری بافی های آکادمیکی کار را با خواستهای اساسی مردم کرد کشور شروع کرد که اهم آنها در بالا ذکر شده اند اوجالان به این درک درست و منطقی رسیده بود که اگر قرار است تغییرات بنیادی در  شرایط زندگی مردم صورت گیرد باید بتوده ها اعتماد کرد و پشتیبانی آنها را بدست آورد  اوجالان معتقد شد که توده ها تاریخ و جوامع را میسازند باید با آنها و در میان آنها بود با آنها زندگی کرد و از آنها آموخت و در شرایط سخت  همگام و همراه آنها بود .

این ایده های انسانی اورا بر این باور رساند که باید بتوده های کرد احترام گذاشت و تکیه را برروی همکاری و درک موقعیت بد اقتصادی آنها گذاشت البته اصرار اوجالان این بوده که سیاسیون نباید تحت هیچ شرایطی سر بار زحمتکشان باشند . با این تفکر بسرعت در بین همرزمان خود و مردم نواحی که  پ کا کا  در آن فعال بودند بسرعت مقبولیت لازم را پیدا کرد که نوروز امسال نشان داد حزب کارگران کردستان ترکیه از پایگاه عظیم مردمی بر خوردار است و حتی اگر مبارزه مسلحانه هم نکند میتواند روی پای خود بایستد و دولت نظامی ترکیه را بزانو در آورد.

اوجالان هرگز شعارهای دهن پر کن و غیر عملی و بدون تحقیق و بررسی نداد از مردم توقع نادرست نداشت هر گز به آنها فشارنیاورد که خود را به آب و آتش بزنند چون این مسئله را درک کرده بود که نباید بمنافع مردم زحمتکش لطمه زد و آنها را زیر تیغ جلادان ناسیونالیست ترک فرستاد.

ایده های سوسیالیستی اوجالان و حزب کارگران ترکیه  بر مبنای تواناییهای مردم زحمتکش کرد استوار بود و این حزب برآن شده بود تا پله پله این خلق را به پیروزی برساند و اینک آگاهی سیاسی مردم کرد تا آنجا رشد کرده است که انسجام لازم را کسب کرده و حکومت را مجبور کرده است با قدرت فشار از پایین تمامی خواستهای اولیه آنها را بپذیرد.

 اوجالان میداند و میدانست که نمیتواند بلافاصله مدینه فاضله برای آنها درست کند ولی او هویت مردم زحمتکش کرد را به آنها باز گرداند به آنها نشان داد که وقتی با هم باشند از چه قدرتی بر خوردارند و چگونه بهتر میتوانند از منافع خود دفاع کنند . اوجالان و تشکیلات پ کا کا آموزه خود را در مورد چگونگی مبارزه با رژیم نظامی وابسته و ناسیونال فاشیست ترکیه با مطالعه مبارزات مردم جنوب شرقی آسیا آنقدر عمیق کرد که توانست با مردم و جوانان کرد سازمان نظامی دفاع از خلق کرد را بنیان نهد و تا به امروز از آن برای دفاع در مقابل تجاوز وویرانگری حکومت استفاده کند و قدم بقدم تا آنجا پیش رفت که سراسر منطقه کرد نشین را تحت کنترل در آورد و حتی به مناطق کرد نشین خاورمیانه یاری رساند تا با هم ضمن همکاری مشکلات  خود را حل کنند .

 ترکیه در سال 1979 با رشد مبارزه مسلحانه در کردستان این کشور با نظامی کردن منطقه کردستان و نابودی صدها روستا سعی کرد تا این جنبش را سرکوب کند . ترکیه در این تصور بود که میشود همانند ایران ، عراق و یا سوریه اوضاع را بنفع خود تغییر داد ولی تکامل مراحل مبارزه نشان داد که ارتش ترکیه به اصل موضوع  که همان پیوستن مبارزان پ کا کا باتوده ها را هر گز درک نکرده است . پ کا کا با حمله ارتش و حکومت نظامی در کردستان ترکیه به منطقه سوریه کوچ کرد و از آنجا به منطقه بقاء لبنان که تحت کنترل سوریه بود به آموزش نظامی پیکارگران خود پرداخت و شرایط نامناسبی که ارتش ترکیه در منطقه کردستان ایجاد کرده بود زمینه لازم برای پیوستن جوانان پسر و دختر به این حزب بسرعت افزایش پیدا کرد تا جایی که دیگر ارتش ترکیه با وجود همکاری ارتش سوریه ، ایران و حتی اسرائیل موفق بسرکوب این جنبش توده ای و فرا گیر نشد .

سازمان امنیت آلمان که رابطه تنگاتنگی با میت سازمان امنیت ترکیه داشت مرگ یک تبعه آلمانی را در شهر روسل هایم (Rüsselsheim) در نزدیکی فرانکفورت در سال 1984 به پ کا کا نسبت داد و دولت آلمان با توجه به کثرت کردهای ترکیه در این کشور و نفوذی که پ کا کا در بین آنها کسب کرده  بود دستور باز داشت اوجالان را  در سطح جهان صادر کرد تا بتواند از رشد این تشکیلات در اروپا جلوگیری کند در کشورهای اروپایی در حدود 400 هزار نفر کرد ساکنند. 

 از این تاریخ فشار به دولت سوریه برای تحویل اوجالان شدت گرفت و حتی ترکیه با پشتیبانی پیمان نظامی ناتو سوریه را تهدید کرد در صورت عدم تحویل اوجالان به این کشور حمله خواهد کرد  و این در شرایطی بود که پیکارگران پ کاکا ارتش ترکیه را در بسیاری نقاط در خاک ترکیه زمینگیر کرده بودند .

 در 9 دسامبر 1998 اوجالان سوریه را بمقصد روسیه ترک کرد و از آنجا برای شرکت در کنگره خلق کرد عازم ایتالیا شد تکاپو برای دستگیری او توسط آمریکا ، آلمان و ترکیه شدت پیدا کرد و حتی اورا بنا بدرخواست دولت آلمان در رم در 12 سپتامبر دستگیر کردند که در پی تظاهرات باور نکردنی در سراسر اروپا مخصوصا در آلمان ایتالیامجبور شد اوجالان را در 16 دسامبر آزاد کند.

 در رم طرفداران پ کا کا زمینه پناهندگی سیاسی را برای وی فراهم کردند ولی او آنرا نپذیرفت و پس از شرکت در کنگره در ژانویه 1999رم را بمقصد  کنیا ترک کرد  که همه تلاشهای کشورهای غربی و ترکیه بهمراه اسرائیل این بود که اوجالان را در فضا و یا در کنیا بربایند که چنین هم کردند در 15 فوریه 1999 که اوجالان عازم آتن بود البته بهمراه سفیر این کشور بناگاه سفیر یونان اتوموبیل را ترک کرد که بلافاصله نیروهای ویژه اسرائیل ، آمریکا اورا دستگیر و بیهوش میکنند و با هواپیما به ترکیه منتقل میکنند  .

 اوجالان پس ار محاکمه در آنکارا بزندان انفرادی امرالی منتقل شد و از آن تاریخ در این زندان بسر میبرد زندانی که طی سالهای گذشته  مرکزی شد برای  مبارزات مردم کرد منطقه و آنرا پوشش میداد نقطه اوج  این جنبش  نوروز و عید امسال بود تمامی خبر گزاریهای جهان یک بار دیگر چهره این مرد بزرگ  تاریخ صد ساله گذشته خاورمیانه را روی صفحات روزنامه ها و تلویزیونهای جهان مشاهده کردند و همزمان  پیام پیروزی رهبر اکثریت کردهای جهان را رله میکردند .

 در تمام دوران زندان آپو بسیاری از نیروهای مبارز ومترقی جهان هر گز اجازه ندادند که سرنوشت این شخصیت بر جسته کرد و منطقه خاور میانه به محاق فراموشی سپرده شود آنها در تمام جهات مدام ارتش و سازمان مخوف میت ترکیه را زیر فشار قرا رداده و دولت ترکیه  و ارتش را مجبور کردند تا اجازه دهند بازرسان حقوق بشر و دکترها با آپودیدار کنند و بدین ترتیب زنده ماندن اورا تضمین کنند .

 آپو به آنجا رسید که همه رهبران کرد کردستان از جمله جلال طالبانی و بارزانی که از قدرت و نفوذ او در بین کردهای منطقه مطلع هستند از آنکارا میخواهند که با کردها بویژه با اوجالان بر سر مسئله کردستان بتوافق برسند .

 بسیاری از روشنفکران جهان وسیا سیون چپ اورا یک مارکسیست می شناسند و بسیاری هم از جمله نگارنده این مقاله اورا سوسیالیست واقع گرا میشناسند که با داده های میدانی عمل کرده و ایدئالیستی فکر نمیکند  و اوضاع را با تحقیق و بررسی و تجربه از درون واقعیتها  تحلیل و بخوبی درک کرده و ارزیابی درستی از شرایط داخلی ترکیه ، منطقه و جهان دارد و بتوازن نیروو قوا در داخل کشور ، منطقه و جهان بسیاراهمیت میدهد .

 در روزهای پایانی مذاکرات بین اوجالان و مسئولان ترکیه ناسیونالیستهای ترک جوخه اعدام خود را به فرانسه فرستادند تا دونفر از زنان بسیار فعال پ کا کا را در خارج از کشور ترور کنند تا بیش از 1700 زندانی که در زندانهای ترکیه در اعتصاب غذا بودند را تهدید بمرگ کنند اما درایت اوجالان و در خواست او از آنها برای پایان دادن به این اعتصاب و اجرا کردن فوری این درخواست توسط زندانیان نشان داد که آپو یک سیاستمدار بر جسته و یک استراتژیست و تاکتیکر نمونه در منطقه خاورمیانه است و میداند که چگونه با مسائل باید بر خورد کرد و چگونه باید برای هر معضلی راه حل منطقی و مسئولیت پذیر پیدا کرد .

 حکومت ترکیه هر گز فکر نمیکرد که زندانیان سیاسی کرد با پیشنهاد اوجالان موا فقت کنند با توجه به این تجربه بسیار موفق  آپو نشان داد که میشود با او بعنوان یک رهبر وارد مذاکره برابر شد ترکها از اوجالان خواستند که نیروهای کرد در داخل ترکیه خلع سلاح شوند ولی اوجالان تنها موافقت کرد که خاک ترکیه را ترک کنند و تا زمانی که دولت ترکیه معاهده را بهم نزند دست به مبارزه مسلحانه در داخل خاک ترکیه نزنند .. اوجالان به مسئولان رژیم گوش زد کرد که ترکها و دولت ترکیه باید اعتماد مردم زحمتکش و زیر ستم کرد را جلب کنند و او و حزب پ کا کا  و تمام احزاب و سازمانهای کرد را برسمیت بشناسند و امکان فعالیت آنها را تضمین کنند تنها در اینصورت است که حاظرند در چهار چوب قانون اساسی جدید کشور بر طبق توافق طرفین مسئولیت خودرا بعهده بگیرند و به آن عمل کنند .

سیاستهای درست  و بجای اوجالان و رهبری پ کا کا که اکثریت مردم خوب وزحمتکش کرد را در پشت سر خود دارد موجب شادی و سرور فراوان در بین مردم شد و ازآپو همانند بسیاری از شخصیتهای جهان  یعنوان  ماندلای خاورمیانه یاد میکنند  سیاستمداری  که میتواند نقش بر جسته ای برای همکاری ترک و کرد ایفاء کند  شخصیتی که قرار بود اعدام شود ولی اینک منادی صلح ، دوستی و همکاری در چهارچوب منافع مشترک ترک و کرد و دیگر ملیتهای منطقه شده است آپو سمبل اعتبار و حیثیت ملی کردستان  وخاورمیانه است  اوجالان  سمبل مقاومت و پیروزی برای رسیدن به حقوقی است که خلق کرد بیش از صدها سال در انتظار آن است تبریک بمردم خوب کردستان ترکیه که چنین فرزند بر جسته ای را در دامن خود پرورش داده و درکنار خود و همراه خود دارد آپو سیاستمداریست که تا پایان عمر در خدمت مردم کرد همانند گذشته رکاب خواهد زد مصمم ، متهعد و استوار برای آینده ای بهتر و مدرن تر چه ملتی بیشتر از خلق کرد استحقاق این استقلال را دارد .

 

م . ر ا د (22.03.2013)

 

 

 

 مقاله ای  تحت عنوان : ایران و تنش در کردستان  در تاریخ 30.10.2007 نوشته بودم که ضمیمه است

 

سرزنده و موفق باشید

 

 

 

ايران و تشنج در كردستان

m.rad@gmx.net

 

بحران خاورميانه وارد مرحله ای  ‌شده است كه تمامی كشورها و ‌نيروهای ‌منطقه با تمام توان خود وارد صحنه شده اند يكی از اين كشورها تركيه است كه كمر همت بسته است تا تنور گرم است بخش كردستان عراق را كه از منابع عظيم نفتی‌ و معدنی ‌بر خوردار است از آن خود كند اگر تركيه در اين امر موفق شود بار ديگر در همسايگی كشورهای  عرب قرار خواهد گرفت كه تا اوايل جنگ جهانی اول آنرا در كنترل خود داشته است در قرن شانزدهم كردستان بين دولت عثمانی ‌و دولت صفويه  تقسيم شد مناطق كرد نشين خاورميانه از مرزهای  ارمنستان شروع شده و كردستان عراق و ايران و سوريه و تركيه را در بر ميگيرد.

مانور‌كشورهای منطقه از جمله ايران ، سوريه ،  عراق  مخصوصا تركيه نشان از آن دارد كه آنها منتظر حوادث غير مترقبه ای ‌در منطقه هستند آنطوری ‌كه اوضاع پيش ميرود و موضعی ‌كه نيروهای  سياسی منطقه از جمله بارزانی ‌و طالبانی اتخاذ كرده اند حاكی ‌از توافقی ‌است كه تركيه بطور محدود كوهستان قنديل را در خاك عراق بمباران كند و شايد تا سی كيلومتر‌خاك عراق پيشروی‌ كند  كه اگر اين مسئله حادث شود بايد انتظار انفجار در داخل تركيه را داشت كه حزب كارگران تركيه در سراسر كشور به منافع تركيه آسيب برساند.

 

 

مناطق كرد نشين در خاورميانه بالغ بر 390.000 كيلومترمربع وسعت دارد  كردستان ايران 125.000 ، كردستان عراق65.000 ، كردستان تركيه 190.000 و كردستان سوريه    12000   كيلومتر مربع  جمعيت كردستان در مجموع بيش 35 مليون نفر است  (عراق بيش از 4 مليون ، ايران بيش از 5 مليون ، تركيه بيش از 18 مليون  ، سوريه بيش از 2 مليون  و بقيه در سراسر منطقه پراكنده اند.

سابقه تاريخی ‌خلق كرد به بيش از 2400 سال قبل از ميلاد بر ميگردد  كه در ادوار تاريخ تمدنهای ‌بزرگی را در خاورميانه از كركوك عراق گرفته تا همدان ايران و شهر وان  تا ديار بكرتركيه  تا دمشق سوريه را بوجود آورده است  تاريخ تمدن خلق كرد متعلق به  تمدنهای ‌اصلی ‌خاورميانه در كنار تمدنهای‌ آشوری‌، بابلی ، كلدانی ‌و پارسی است.

يكی از شخصيت های ‌تاريخی‌ كرد كردستان صلاالدين ايوبی‌است ( سلسله ايوبی از سال  1171  تا 1250 ) كه موفق شد در قرن دوازدم و سيزدهم تمامی ‌كردستان را زير يك پرچم جمع كند و منطقه نفوذ خود را ازخراسان تا مصرو سوريه تا عربستان سعودی ‌، يمن و عمان با مركزيت دمشق گسترش دهد.

از قرن هفتم تا قرن سيزدهم  مناطق كرد نشين بتدريج زير كنترل كشورهای ‌عرب در آمد و از قرن سيزدهم با تشكيل دولت عثمانی ‌تا پايان جنگ جهانی اول عملا بخش بزرگ كردستان ضميمه خاك دولت عثمانی شد.

در اواخر قرن نوزدهم دولتهای  روسيه ، انگلستان و فرانسه با تقسيم كار حكومت عثمانی را سرنگون و اين كشور و مناطق تحت نفوذ آنرا بين خود تقسيم كردند حتی ‌قرار بود همين تركيه فعلی را هم ‌از صحنه تاريخ محوكنند پس از شكست دولت عثمانی در جنگ جهانی ‌اول و تقسيم جنوب خاورميانه بين فرانسه و انگلستان طرح كشور كردستان و ارمنستان مورد بررسی قرار گرفت كه به   پيشنويس معاهده سورس (Treaty of Sevres)    معروف است.

بر اساس اين طرح قرار شد تا كردستان  در چهارچوب تركيه از خود مختاری ‌بر خوردار شود حكومت نظامی تركيه با اين طرح مخالفت كرد انگلستان بلافاصله در سال 1927 استقلال  كردستان را كه جمهوری آرارات نام داشت برسميت شناخت تركيه كه اززمان حكومت عثمانی  كردستان رادر كنترل خود داشت نه اينكه خود مختاری كردستان ‌را رد ميكرد  بلكه از سال 1925 تا 1938 جنبش كردرا سركوب وتا به امروزهم حاضر نشده است با سازمان ها و احزاب كرد وارد مذاكره شود.

شرايط تازه ای كه   در منطقه خاورميانه  و جهان با تثبيت اتحاد شوروی پيش آمده بود  در سال    پيمان لوزان (1923  Treaty Of Lausaunne)   جانشين پيمان  سروس شد و بدين ترتيب كردستان بين تركيه ، ايران ، سوريه و عراق تقسم شد تركيه از همان ابتدا كردها را بعنوان يك خلق برسميت نمی شناخت و در قانون اساسی اين كشور كه هنوز معتبر است از كردها بعنوان تركهای  كوهی نام برده ميشود .

پس از پايان جنگ جهانی ‌دوم در كردستان ايران حزب دمكرات كردستان ايران پايه گذاری ‌شد كه موفق شد جمهوری كردستان را در سال 1945 با مركزيت  مهاباد ايجاد كند كه مدت زيادی دوام نياورد و سركوب شد.

كردهای ‌عراق هم با ايجاد حزب دمكرات كردستان عراق تحت رهبری‌ ملا مصطفی ‌بارزانی‌ به خود مختاری ‌در چهارچوب عراق رضايت نداده  و خواهان استقلال از عراق شدند كه منجر به جنگ ده ساله 1960 تا 1970 بين حكومت مركزی و كردستان عراق شدكه با شكست بارزانی ‌و فرار وی ‌ازعراق به ايران منجر شد در همين سال دولت عراق خود مختاری ‌كردستان عراق را با محدوديتهايی ‌برسميت شناخت.

در سال 1974 حزب دمكرات عراق به رهبری بارزانی ‌پسر با حمايت تركيه و ايران ( اين دوكشور بيش از دويست هزار نيروی ‌مسلح در مرزهای‌عراق مستقر كرده بودند) و آمريكا و انگلستان قرارداد را يكطرفه بهم زد و وارد مبارزه مسلحانه بر عليه دولت مركزی ‌شد  كه در نتيجه آن جلال طالبانی‌ با ايجاد جبهه ميهن پرستان كردستان عراق ازاين حزب جدا شد و حتی ‌دست به مبارزه مسلحانه بر عليه طرفداران بارزانی ‌زد كه تا جنگ اول غرب بر عليه عراق در سال 1991 ادامه داشت.

 وضعيت اسف بار خلق كرد در كشورهای  خاورميانه و بازيچه قرار دادن مردم توسط احزاب  موجود كه ديگر ابايی‌ از همكاری با كشورهای‌ خارجی ‌و متجاوز نداشتند و با تغيير سياست دوحزب كرد درعراق كه بيشتر منافع كشورهای‌ همسايه و قدرت های ‌بزرگ را در نظر داشتند تا منافع خلق كرد در تركيه حزب كارگران كردستان با گرايش چپ تحت رهبری ‌عبدالهه اوجالان در سال 1978بنيان گزاری ‌شد اين حزب اساس تئوری خود را تكيه به مردم  كردستان گذاشت و توانست با كار در بين مردم كرد و دفاع از منافع آنها بسرعت در بين خلق كرد از پشتيبانی  وسيعی بر خوردار شود.

عليرغم تلاش اين حزب برای ‌كار سياسی علنی‌ در تركيه حكومت  نظامی  تركيه از همان ابتدا بسركوب اين حزب پرداخت تا آنجا كه حزب كارگران كردستان مجبور شد در سال 1984 وارد مبارزه مسلحانه با دولت مركزی ‌شود.

شركت فعال دوحزب كردستان‌عراق بهمراه ايران بر عليه دولت مركزی‌عراق كه در حال جنگ با ايران بود با شكست ايران در جنگ فاجعه بزرگی برای ‌خلق كرد عراق به ارمغان آورد دولت عراق پس از فارق شدن از جنگ با ايران تمركز خود را برروی ‌سركوب كردستان گذاشت و موجب كوچ و پناهنده شدن صد ها هزار كرد از خانه و كاشانه خود شد كه ده ها هزار نفر از آنها تنها وارد خاك تركيه شدند .

با حمله آمريكا و هم پيمانان آن به عراق در سال 1991 يكبار ديگر اين دوحزب در كنار نيروهای  متجاوز قرار گرفتند كه پس از پايان جنگ كردستان عراق از هرزمان ديگر با مصيبت بيسابقه ديگری مواجه شد و صد ها هزار نفر آواره و نزديك مرزهای ‌تركيه اسكان داده شدند.

در همين سال دولت تركيه با اعلام  حكومت نظامی در مناطق كرد نشين تهاجم گسترده ای‌ را به مناطق كردستان تركيه و عراق سازمان داد حكومت نظامی استفاده از زبان مادری ‌را در مناطق كردستان قدغن كرد كه همين مسئله باعث شد كه تا اكثريت مردم كرد تنها بزبان كردی متوسل شوند و مقاومت آنها بيشتر شود  تهاجم ارتش تركيه به مناطق كرد نشين عراق منجر به تشديد جنگ بين طرفداران بارزانی ‌و طالبانی شد كه تا 1998 ادامه پيدا كرد در اين فاصله پ كا كا توانست در داخل كردستان عراق خود را تثبيت كند و از نفوذ غير قابل انكاری بر خوردار شود.

حزب كارگران كردستان كه از پايه وسيعی در مناطق كرد نشين منطقه خاورميانه بر خوردار شده بود تصميم گرفت همزمان با پيشنهاد آتش بس دولت تركيه را وادار كند تا اين حزب بتواند در داخل تركيه قانونا بفعاليت بپردازد كه بشدت با مخالفت حكومت تركيه مواجه شد.

اين حزب در بين كردهای ‌خارج كشور از نفوذ و اعتبار بزرگی بر خوردار است تنها در آلمان در حدود 800 هزار نفر كرد زندگی ميكنند  درنتيجه رهبری ‌حزب در صدد بر آمد تا كنگره خلق كرد را كه همه سازمان ها و احزاب كردی ‌تركيه با گرايش های ‌مختلف  را در بر ميگيرد سال 1999 در اروپا بر گذار كند اوجالان بدين منظور واردايتاليا  ميشود و ضمن شركت در كنگره با مخالفت شديد تركيه و آمريكا و چند كشور اروپايی مواجه ميشود كه بناگزير اروپا را ترك ميكند و دريك كشور آفريقايی ‌بكمك اسرائيل و آمريكا و تركيه دستگير و به تركيه فرستاده ميشود كه هنوز در زندان است.

دستگيری اوجالان موجی‌از تظاهرات و در گيری در منطقه خاورميانه از جمله ايران و عراق و سوريه و تركيه و اروپا ايجاد ميكند و صدها هزار نفر در محكوميت ربايندگان رهبر كردها تظاهرات كردند وخواهان آ‍زادی‌ وی ‌ميشوند دولت تركيه مجبور ميشود حكم اعدام را به حبس دائم تنزل دهد ولی اوجالان را همچنان در گروگان خود دارد .

شركت احزاب كرد بهمراه نيروهای ‌متجاوز برای‌ اشغال  عراق در سال  2003 كه بيش از چهار سال است ادامه دارد و عملا عراق را به سه كشور تبديل كرده است برای  كردهای  منطقه روشن كرده است كه بدون اتكا به نيروی‌ خود خلاص شدن از مخمصه ای ‌كه در آن گرفتار آمده اند راه ديگری ‌وجود ندارد اين جنگ  شرايطی بوجود آورده است كه كردهای منطقه  نياز مبرم به پشتيبانی‌ همديگر دارند.

 در شرايط حاضر بارزانی ‌و طالبانی ‌سخت نگرانند كه دوباره آلت دست تركيه و ايران قرار گيرند مانور اخير رژيم ايران با سوريه و تركيه نشان داد كه اين كشورها و حكومتهای‌آنها خواهان  كردستان  مستقل  نيستند از طرف ديگر بخوبی ميدانند كه آمريكا بايد منطقه را ترك كند .

رژيم تركيه خطر را زودتر از ايران و سوريه درك كرده است از يكطرف كردهای ‌تركيه رااز دست داده است از طرف ديگر با استقلا ل كردستان كه امری‌ ‌اجتناب ناپذير شده است موقعيت نظامی ‌و استراتژيكی خود را در رابطه با  ‌ناتو بر باد رفته می بيند تركيه بخوبی‌ ‌ميداند كه جناياتی ‌كه بر عليه كردها طی‌ صد سال گذشته انجام داده است به يكی از دشمنان اصلی خلق كرد تبديل شده است تركيه از سال 1984 علاوه بر كشتار ده هاهزار نفر كرد بيش از چهار هزار دهكده كردی ‌را نابود كرده و مليونها نفر را بی ‌خانمان و آواره و يا مجبور به كوچ اجباری  كرده است .

در ماه 8 ژوئن 2007 اردوغان طی ‌نامه ای ‌به سران نظامی‌ كشور نوشته است كه او استقلا ل كردستان عراق را هرگز قبول نخواهد كرد و اساسا رهبران كردستان عراق را طرف مذاكره نميداند و تنها با دولت عراق مذاكره خواهد كرد تا آنها را وادار بسركوب نيروهای ‌مقاومت كردستان كند.

در عين حال اردوغان بهمراه سران ارتش از اينكه آمريكا بوعده هايش وفا نكرده و تركيه را با يك خلق 35 مليونی ‌تنها گذاشته است گله كرده و تلاش كرده است تا آنها آمريكا هم بر عليه كردها وارد جنگ شود اردوغان فراموش كرده است كه آمريكا ديگر توان ماجراجويی ‌بيشتری ‌را ندارد.

تركيه برای اشغال عراق تدارك زيادی ديده بود انتخابات زودرس ، انحلال پارلمان ، فرستادن بيش از دويست هزار نفر نيروی ‌نظامی ‌به مرزهای‌ عراق ، يكدست كردن دولت با ساير اورگانهای  قدرت ‌ و استفاده از مذهب برای‌ ‌زير فشار قرار دادن خلق كرد تا ايجاد رعب و وحشت كند ولی ‌طی چند روز اخير از هارت و پوت های ‌تركيه ديگر خبری نيست و ارتش تركيه هم بدون پشتيبانی ‌ناتو قادر نيست بيش از دوسال  بانيروهای مقاومت كردستان بجنگد تازه تمامی‌ كشور تركيه در تيررس نيروهای ‌مقاومت داخلی‌است كردهای ‌تركيه تنها در شرق تركيه نيستند بلكه در سراسر خاك تركيه پراكند ه اند مناطق كوهستانی ‌قنديل  بين تركيه و عراق كوهستانی ‌و صعب العبور بوده و از پوشش جنگلی ‌خوبی بر خوردار است .

ايران و نقش آن در تشنج خاورميانه :

طی ‌چند روز اخير ايران بتكاپوی ‌فراوانی ‌افتاده است ابتدا بهمراه سوريه ازنقشه  تجاوزارتش تركيه به خاك عراق پشتيبانی كرده  و ديد و بازديدهای ‌فراوانی ‌بين تركيه و سوريه و ايران صورت گرفته است.

اقدام  ناپخته حكومت موروثی‌ اسد در سوريه در مورد پشتيبانی‌از تهاجم نظامی‌ تركيه به كردستان عراق كه با مشورت ايران صورت گرفته است  نشان ميدهد كه اين كشور وضعيت داخلی ‌خود را درك نميكند در سوريه بيش از دومليون كرد زندگی‌ ميكند كه از زمان پدر يعنی ‌جناب حافظ اسد تكليف خود را با سوريه روشن كرده اند حكومت اسد يك اقليت مذهبی‌ ‌شيعه است كه بر اكثريت سنی ‌حكومت ميكند كه  چندان رضايتی‌از حكومت و خاندان اسد ندارند از نظر اقتصادی ‌ سوريه از اهميتی ‌بر خوردار نيست اسد فراموش كرده است كه همين دوسه هفته پيش هواپيماهای ‌اسرائيلی از خاك تركيه تاسياست صنعتی ‌سوريه را بمباران كرده و راهی‌اسرائيل شدند.

اسد فراموش كرده است كه تركيه عضو ناتواست و با اسرائيل پيمان نظامی‌ و امنيتی دوجانبه دارد و گرفتاری ‌امروزيش ناشی از آن است كه موقعيت اين كشور بشدت ضعيف شده است.

وضعيت ايران با سوريه بالكل فرق ميكند سوريه در محاصره دشمنان قسم خورده است هر تغيير وضعيتی‌ اگر بنفع تركيه تمام شود و تركيه كردستان عراق را اشغال كند ايران و سوريه بزرگترين بازنده خواهند بود .

رژيم ايران خود را در مضحكه ابلحانه ای ‌گرفتار كرده است از يكطرف ادعا ميكند كه با تجاوز آمريكا به عراق و افغانستان مخالف است از طرف ديگر با تركيه كه عضو ناتو و هم پيمان آمريكا در جنگ عراق است همكاری  نظامی ‌ميكند رژيم حتما فراموش نكرده است كه تركيه با اسرائيل پيمان نظامی‌ و امنيتی دارد.

رژيم جمهوری  اسلامی ‌در بين كردهای منطقه از هيچ وجهه ای ‌بر خوردار نيست همكاری‌ايران با تركيه و سوريه اين نفرت را بيشتر خواهد كرد خود اين همكاری‌ با حكومت هايی ‌كه ده ها سال است بر عليه كردها جنايت ميكنند اتحاد كردها را صد چندان ميكند.

پژاك شاخه پ كا كا در ايران مدتهاست كه سياست خودر را در رابطه با ايران و حكومت های ‌منطقه روشن كرده است  پ كا كا به هيچ كشورو نيرويی  حمله نخواهد كرد ولی ‌اگر مورد حمله قرار گيرد از خود دفاع خواهد كرد از طرف ديگر پ كا كا رسما به دولتهای  ايران ، تركيه و سوريه بارها پيشنهاد كرده است حاضر است در چهار چوب قانون اساسی اين كشورها وارد فعاليت سياسی علنی ‌شود كه پاسخ هر سه كشور تا كنون با اسلحه بوده است.

يكی‌از ويژگيهای‌ كردستان در خاورميانه كه نقطه قوت مبارزان كرد است همسايگی آنها آنهم در مناطق كوهستانی‌است از آنجا كه از پشتوانه توده ای ‌بر خوردار است قادر است تا رسيدن به حقوق خود به مبارزه ادامه دهد.

كردستان امروزه تمامی‌ابزار لازم برای ‌بدست گرفتن سرنوشت مستقلانه خود را داراست جمعيت  وپشتوانه توده ای‌ ، خواست بر حق برای ‌خود مختاری تا سطح استقلال ، تشكيلات  مدرن و مترقی‌ و كادر های  رهبری‌ كار كشته با دورنمای‌ روشن و از همه مهمتر آگاهی ‌به هويت ملی‌ و پذيرش مسئوليت منطقه ای ‌و جهانی و سرزمين پهناور و غنی  شانسی برای ‌تركيه ، ايران ،  سوريه  و عراق باقی نميگذارد تا خلق كرد را كه بنيانگذار يكی‌از تمدنهای‌ جهانی‌است برسميت نشناسند.

كردستان امروز ازهرحكومتی درمنطقه بيشتر شايستگی‌ اداره خود را دارد آنها بهتر از همه حكومتهای منطقه اوضاع را ارزيابی ‌كردند و از آن بخوبی ‌بهره گرفتند مقاومت بيهوده كشورهای ‌منطقه بر عليه كردستان تنها ايجاد مانع  در سر راه آنهاست وگرنه تشكيل كردستان از همان آغاز حمله آمريكا كه شما با آنها همكاری‌ كرديد رسميت يافته است .

 

    (30.10.2007)


March 24th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی